ايباد اير الجديد وتحديث IOS14 ولعبة سباق سيارات مجانية – نشرة التقنية 1
Apple IPAD Air IOS14 IPADOS14

من موقع جذور هنقدملكم يوميا نشرة إخبارية بلغة دارجة وهنعرض لكم النهاردة الأخبار الجديدة من شركة آبل عن جهازها ابل ايباد اير الجديد، كمان التحديث IOS14 و IPADOS 14 لأغلب الأجهزة الخاصة بيها.

كمان في خبر لعشاق ألعاب سباقات السيارات وهو عن لعبة Rocket League الشهيرة.

شركة أبل تعلن عن جهاز ايباد اير الجديد

أعلنت شركة أبل عن نسخة جديدة من سلسلة الايباد اير، الجهاز في شبه إلى حد كبير من ايباد برو الأخير من حيث التصميم والشكل الخارجي وبييجي بحواف أنحف.

مقاس الشاشة هيكون 10.9 انش، الايباد اير الجديد هيكون مغلف بمادة مانعة للإنعكاس ومزودة بتكنولوجيا الترو تون اللي بتتحكم بدرجة سطوع ضوء الشاشة.

الميزة الجديدة اللي اضافتها ابل انها نقلت مستشعر البصمة لزرار الباور ودا شئ جديد.

جهاز الايباد الجديد ما تغيرش من بره بس لكن كمان كان في تغييرات كتير في عتاد الجهاز.

وحدة المعالجة “البروسيسور” بتيجي بإمكانيات خاصة بتحسن من أداء الايباد اير الجديد بنسبة 40% مقارنة مع الأيباد اير النسخة الأخيرة.

بالنسبة للكاميرا فهيكون مزود ب كاميرا امامية 7 ميجا بيكسل وكاميرا خلفية 12 ميجا بيكسل مع تحسينات على ودة الصورة ومستشعرات الكاميرا وخاصية عدم الإهتزاز مع جودة أعلى في التصوير

على العموم الجهاز هيبدأ ينزل في الأسواق من الشهر اللي جاي وهيبدأ سعره من 599 دولار وهييجي ببعض الملحقات واللي هتكون لها سعر منفصل ذي القلم والماجيك كيبورد من ابل.

شركة Apple تعلن عن تحديث IOS14 و IPADOS 14

لسه مكملين مع عشاق شركة أبل واللي هتبدأ من النهاردة 16/09/2020 تنزيل تحديث أنظمة التشغيل IOS 14 و IPADOS14 واللي هتوصل لأغلب أجهزة الشركة

الاصدار الجديد ذي ما أوضحت الشركة هيكون بواجهة جديدة وبنظام محسن ووبعض التغييرات على واجهة المستخدم.

فمثلا هيكون في ميزة Scribble على أجهزة الايباد واللي هتتيحلك تكتب بخط اليد اي نص وتلقائي هتتحول إلى كلمات، كمان هيكون في تغييرات على القوايم والتولز الجانبية.

دا غير تحديثات كتير هتطول الرسائل والخرائط والإشعارات وتطبيق الميوزك الإفتراضي.

 

لعبة Rocket League مجاناُ

ولعشاق الألعاب وخصوصاً ألعاب السيارات ، لعبة Rocket League الشهيرة تقدرو تلعبوها ببلاش بداية من يوم 23/09/2020 ذي ما أعلن مطوري اللعبة.

اللعبة هتنزل مجانا على متجر EPIC، تقدر تضيفها لحسابك وتلعبها ببلاش

كمان الشركة هتعوض المشتركين اللي اشترو اللعبة قبل كدا بمكافئات كتير جوه اللعبة.

 

جوجل بتختبر تخزين مراكز البيانات في أعماق البحر

جوجل بتعلن نجاح تجربتها في تخزين البيانات في أعماق البحر،، جوجل كانت بدأت التجربة من سنتين وقامت ببناء مركز سحابي للبيانات ونقله إلى البحر وتخزينه في عمق البحر

التجربة كما أعلنت جوجل كانت نتايجها مذهلة فهي حافظت على الأجهزة بعيداً عن الرطوبة وأي مؤثرات أخرى وكان مركز البيانات محفوظ ومعزول عن أي تأثير جوي

النتيجة ذي ما أعلنت جوجل أن عدد الأخطاء اللي ظهرت كان أقل ب8 أضعاف لمثيله من مراكز البيانات اللي مبنية فوق سطح الأرض ودا شئ كويس للحفاظ على البيانات.

 

برنامج إقرألي مكتبة صوتية للكتب والروايات

كجزء دايم من النشره هنرشحلكم برنامج مفيد، والنهاردة هنقترح عليكم تحملو برنامج اقرألي وهو برنامج عربي مميز موجود منه نسخة للأندرويد ونسخة للأيفون وهو عبارة عن مكتبة صوتية لعدد كبير من الكتب والروايات.

اذا كنت مكسل تقرا كتاب فهتقدر تسمع الكتاب بأصوات معلقين متميزين.

الكتب والروايات ف منها المدفوع والمجاني وفي أعداد كتيرة من الكتب مجانية ومش هتمل من البرنامج.

تحميل برنامج إقرألي للأندرويد مجاناً

تحميل برنامج إقرألي للأيفون مجاناً

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *